reklama

Stratiť priateľa - Janko

Pred pár dňami mi prišiel zaujímavý email. Ozvala sa mi jedna pani. Pani Marcela. Žije v Skopje so svojím manželom a na internete našla článok o mojom priateľovi. Jankovi. On sa vtedy na mňa „nahneval"  a so skromnosťou jemu vlastnou mi poslal email, že čo som to o ňom napísal....Typický Janko.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)
+ Môj priateľ Janko
+ Môj priateľ Janko (zdroj: www.sita.sk)

Pani Marcela písala, že je to síce čudné, že mi píše, ale veľmi ju dojalo, keď si prečítala článok pod názvom Spoznať priateľa. Ona je totiž Jankova neter. V emailovej správe písala, že je jej veľmi ťažko, nakoľko žije v zahraničí a Janko sa práve nachádza v nemocnici v Košiciach, dali ho do umelého spánku, kde je už viac ako týždeň, má ťažký zápal pľúc, tiež problémy so chorým srdcom, ktoré mu v poslednom čase robí problémy.

Obrázok blogu

Veľmi ma prekvapil tento mail, no zároveň potešil. Je úžasné, keď sa Vám ozvú ľudia cez internet, úplne neznámi, ktorí poznajú Vašich priateľov a dajú Vám vedieť informácie, ktoré neviete a nemáte možnosť sa ich dozvedieť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pani Marcele som sľúbil, že budem na Janka myslieť v mojich modlitbách, rozposlal som sms-ky známym, priateľom a vytvorili sme „modlitbovú reťaz" za jeho uzdravenie.

Po čase mi písala pani Marcela opäť. Jankov stav sa podľa lekárov začal zlepšovať, čakalo sa, aby sa vyliečil zo zápalu pľúc a potom by išiel na operáciu srdca. Do nemocnice volalo veľa ľudí, lekári boli z toho nervózni, že či tam leží nejaký prezident alebo kto, mnoho ľudí ho pozná a chcelo vedieť, aký je jeho zdravotný stav.

Obrázok blogu

V nedeľu, 8. marca mi poslala pani Marcela email, že Janka operovali a operácia podľa lekárov dopadla dobre. Čakalo sa, ako zareaguje telo za prvých 48 hodín po operácii. V stredu, 11. marca som Jankovi napísal správu, aby sa skoro uzdravil. Neskôr prišiel výpis, že bola doručená, čo ma potešilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V nedeľu, 15. marca popoludní som si doma pozeral emailovú poštu. Prišla správa od pani Marcely.

„dnes nám zomrel vdp. Štefan Vasilík a včera zomrel Janko, náš Janíčko jediný...

Pre mňa to bol šok. Zavládlo hrobové ticho a smútok. Obrovský smútok v duši. Môj priateľ Janko odišiel. 

Otvoril som si jeho poslednú emailovú správu z 24. 10. 2008.

„Milý Peter, ďakujem za mail. V podstate okrem toho, že starneme nič zvláštne sa nedeje. Dni ubiehajú a v našom veku už niet toľko plánov, ako je to u polovicu mladších. Mám však akési nastavené zrkadlo v mojom strýkovi, ktorý je tiež tu v Spišskej Kapitule v Charitnom domove. Ťahá už na 95 - ku a teda som od neho asi o polovicu mladší. Je momentálne najstarším kňazom Spišskej diecézy. Každý deň som pri ňom aspoň dvakrát a môžem tak zblízka sledovať kňazskú starobu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Určite má život vplyv aj na umieranie. V duchu známeho „aký život, taká smrť" napísal pred dvoma rokmi aj biskup z Grazu Egon Kapellari knihu, ktorú mi aj poslal: UND DANN DER TOD... Na 78 postavách dejín, medzi ktorými sú kresťania, inoverci, alebo bez vyznania chce poukázať na schopnosti učiť sa z dejín, z minulosti, ako k tomu vyzýva Mojžiš v Deuteronómiu. A tak sú tam postavy dejín ako Ján Pavol II, Dag Hammarskjold, Exupéry, Marshall, Bernados, Rilke, Dostojevskij, Handel, Michelangelo, Ján z Kríža, Becket, Simo Petrus a konečne aj Judáš a SMRŤ SMRTI - JEŽIŠ KRISTUS. Zaujímavé postrehy, hoci som to celé ešte neprečítal, iba vybrané osoby. No trochu „dušičková" téma, ale je to vlastne každodenná realita. Napokon je to viac o živote. A tak Ti želám hodnotný život. S pozdravom Ján BV.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Mráz mi behal po chrbte, keď som si čítal tieto riadky. Vo veku, kedy človek je ešte veľmi činný, plodný, má veľa plánov do budúcnosti, Janko ako keby tušil svoj prichádzajúci koniec. A tak sa aj pripravoval. A pár hodín predtým, ako odišiel k svojmu milovanému Majstrovi, zomiera jeho strýko, o ktorého sa staral...

Po našom stretnutí, kedy ma vzal stopom som mu prisľúbil, že prídem na Kapitulu .Trvalo mi to síce pár rokov, ale svoj sľub som splnil. Janko mi pripravil úžasný program. Ukázal celú Kapitulu, Levoču, Starú Ľubovňu, splavovali sme na pltiach Dunajec, navštívili Dobšinskú ľadovú jaskyňu, Spišský hrad, Žehru...Za tri dni som stihol vďaka nemu spoznať krásy nášho Slovenska. Pri odchode sme sa dohodli, že na Kapitulu ešte raz prídem. Odkladal som návštevu vždy na leto, no bol som rozhodnutý, že toto leto, ktoré bude voľnejšie, zavítam aj s mojou snúbenicou na návštevu Spiša a okolia. Písal som o tom aj Jankovi, no netušil som, že to bude až vtedy, keď tu Janko už nebude.

Obrázok blogu

Opustil nás nečakane, keď sme všetci dúfali v jeho uzdravenie a v to, že bude tu ešte medzi nami, no Boh si ho povolal k sebe. Už sa budeme môcť porozprávať iba v modlitbe.

Teraz by sme nemali smútiť, mali by sme mať v duši radosť, že Janko je už pri svojom Pánovi, ktorého najviac miloval. No my sme iba ľudia, nám bude veľmi chýbať. Smútiť bude mnoho ľudí, ktorí mali tú česť spoznať človeka, kňaza, priateľa - Janka.

Janko mal veľa priateľov, jedným z nich je aj Ján Gondek, hoteliér z Chaty Pieniny v Lesnici. Pri odomykaní vôd Dunajca každoročne pasuje niektorých za goralov. Ján Gondek hovorí:

„Byť goralom je česť. Goral musí byť poriadny kus chlapa. Musí byť čestný, priamy, láskavý a keď dá slovo, nikdy nesmie sklamať. Všade vo svete sa spisujú zmluvy, dodatky k dohodám, ale goral, keď niečo sľúbi, musí to dodržať aj bez podpisu". Tento opis presne sedí na Janka, preto si vďaka svojím aktivitám vyslúžil aj vyšší stupeň goralstva.

Na záver budem trocha osobný. Dovolím si Jankovi tykať.

Drahý Janko, práve v tomto čase sa slúži zádušná sv. omša za Teba a potom Tvoje telo uložia do hrobu. Asi sme naozaj potrebovali v nebi ďalšieho anjela. Ty to vidíš, vieš ako sme Ťa všetci mali radi a Ty si mal rád nás. Teraz si už u svojho Pána, prosíš za odpustenie svojich hriechov aj so svojím strýkom Štefanom. Tam už niet žiadnej bolesti, iba radosť, láska, pokoj. Viem, že teraz, keby si mohol niečo povedať, určite nám povieš, aby sme neplakali, Boh si Ťa vyvolil do služby a Boh si Ťa povolal aj k sebe, aby si mu už slúžil nebeskú liturgiu.

Prišli sme o významného človeka, priateľa, kňaza, ktorý vždy vedel podať pomocnú ruku, poradiť, s láskou a úsmevom, so skromnosťou, pokojom v duši. Taký bol náš Janko. V mnohých mysliach sa vynára otázka: prečo práve Ty? Prečo nie ja, niekto iný, prečo vôbec? Nebo však dostalo nového anjela, ktorý vie prečo, vidí a bude na nás myslieť a pamätať.

Janko, tam hore Ti je najlepšie. Ďakujem, že som mal to šťastie byť jedným z Tvojich priateľov. Nezabúdal si na mňa. či v modlitbách, alebo tým, že si mi vždy poslal pohľadnicu a pozdrav z Kapituly.

Drahý priateľ, vďaka za všetko, čím si bol, čo si robil a aký si bol. Nezabudneme na Tvoje láskavé ruky, ktoré dokázali pomáhať, objať tých, čo to potrebovali, na Tvoje milé a úprimné slová, na úsmev, ktorý si rozdával všade a všetkým. Janko, nie zbohom, ale dovidenia...

Obrázok blogu

P.S.: Týmto ďakujem aj všetkým, ktorí sa modlili za jeho uzdravenie a prosím o modlitbu za jeho dušu. Ďakujem.

Peter Pecuš

Peter Pecuš

Bloger 
  • Počet článkov:  128
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Bývam v prihraničnej dedine na začiatku Bielych Karpát. Najradšej voľný čas trávim na bicykli, na turistických prechádzkach s mojou priateľkou a kamarátmi. Veľmi rád navštevujem slovenské mestá a dediny a spoznávam krásy Slovenska. Zoznam autorových rubrík:  Správa vecí verejnýchSpoločnosť a inéKultúra v regióneRegionálne športové dianiePríbehy zo životaKrátke článočkySúkromné článočkyNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu