reklama

Banánová republika, alebo moje skúsenosti s ministerstvami

Pracujem v miestnej samospráve krátko, v podstate tento mesiac je to presne rok, čo som nastúpil na miestny Obecný úrad. Spočiatku som bol plný entuziazmu, elánu a nadšenia ktoré mi v určitej miere vydržali až dodnes. Avšak po skúsenostiach s našimi ministerstvami časť z týchto hodnôt pomaly, ale iste chladne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Za 1 rok práce na úrade, výbore, alebo po našom „emendvé“ som získal bohaté skúsenosti v oblasti tvorby, realizácie a vyúčtovania projektov do grantových schém rozličných inštitúcií (občianske združenia, nadácie, ministerstvá, atď.). Niekedy sa mi až rozum zastavuje nad tým, čo sa deje a našich ministerstvách. Dnešný svet je predovšetkým o komunikácii a informačných tokoch. Naše ministerstvá však komunikovať nedokážu, informačné toky sú veľmi chabé, pracovníci ministerstiev (podotýkam, že niektorí, nie všetci) si neuvedomujú, z akých peňazí sú platení a pre koho, respektíve prečo sú na svojich miestach. Podaktorí si myslia, že iba na ministerstve majú pravdu, sú tí najmúdrejší, najkompetentnejší, bezchybní, ba doslova všemocní...V tomto smere je pre mňa najgeniálnejšie Ministerstvo kultúry SR (MK). V rámci vyhlásenej grantovej schémy podala naša obec 3 projekty a 1 spoločný v rámci občianskeho združenia, ktorého sme riadnym členom. Prvý projekt bol spracovaný v prvej polovici mesiaca február, ostatné 3 boli dokončené pred uzávierkou kola grantovej schémy na konci februára. Z prvého projektu nám po vyhodnotení prišlo vyrozumenie, že projekt bol zamietnutý.O ostatných projektoch však doteraz nevieme nič. Na internete bol zverejnený zoznam, kde sme sa dozvedeli, že projekt podaný v rámci občianskeho združenia bol presunutý do iného opatrenia, bez predchádzajúceho písomného stanoviska.Po dlhom čakaní som sa rozhodol osloviť ministerstvo kultúry v rámci ich verejnej emailovej schránky, kde som žiadal o zaujatie stanoviska k našim projektom, v akom štádiu je vyhodnocovanie týchto projektov a prečo sme nedostali žiadne písomné stanovisko z MK. Asi po 2 týždňoch prišiel email s odpoveďou. Vedúca sekcie pre lepšiu komunikáciu žiadala číslo projektu (žiadne nám nebolo pridelené, na webovej stránke ministerstva som našiel iba nejaké poradové číslo). Po preskúmaní situácie sa zistilo že v rámci obce na MK máme iba 1 projekt. Druhý tam „vraj nie je“. Projekty som zasielal ja osobne doporučenou poštou, disponujeme doručenkou o ich prevzatí a podacím lístkom. Asi po ďalších 2 týždňoch telefonovala na Obecný úrad pracovníčka MK, žiadala našu ekonómku o poskytnutie čísla účtu (podľa jej vyjadrenia „kvôli projektom“), avšak ani v jednom z predpísaných formulárov nebola kolónka, kde by bolo potrebné uviesť číslo účtu. Po telefonickom rozhovore starostu obce s uvedenou pracovníčkou stále nevieme, prečo MK žiadalo číslo účtu a v akom stave sú našej projekty!Pre tento rok bude opätovne vyhlásená grantová schéma, uvažujeme, či po uvedených skúsenostiach má vôbec zmysel zasielať projekty na MK.Ďalší zážitok mám s pracovníkmi Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR. Potreboval som zistiť sekciu, ktorá má na starosti čerpanie zo štrukturálnych fondov EÚ, podávali sme projekt, kde sme boli vyzvaní na doplnenie a preto som chcel túto výzvu konzultovať s pracovníkmi ministerstva. Po dlhom pátraní som na webe našiel konkrétne telefónne číslo na riaditeľku sekcie. Pani riaditeľka 1. deň nebola prítomná v práci, na ďalší deň bola služobne vzdialená a tretí deň...to si už ani nepamätám, kde bola. Jej zástupca (poverený vedením sekcie v jej neprítomnosti) minimálne 2 dni nebral telefóny, moje pokusy 5 x denne ho telefonicky zastihnúť v práci boli márne. Pracovníčka ministerstva žiadala naše telefónne číslo, aby nám zástupca riaditeľky neskôr mohol zavolať. Čakám až dodnes, no nikto mi netelefonoval z ministerstva...Asi by som bol veľmi dlho čakal, preto som skúsil problém riešiť cez pracovníčku ministerstva, vysvetlil som jej našu situáciu, ale nedostal som uspokojivú odpoveď...Ako pikošku som si nechal príbeh z Ministerstva životného prostredia. Pri vypracovávaní projektu sme boli nútení určité okolnosti konzultovať telefonicky, pretože výzva na predkladanie projektov bola v určitých intenciách písaná dosť nejasne. V propozíciách k projektu bolo uvedené aj telefónne číslo na riaditeľku uvedenej sekcie ministerstva. Viackrát denne som sa s ňou pokúšal telefonicky spojiť, žiaľ neúspešne. „Niekam vybehla“, „nie je prítomná“ – to boli najčastejšie vyjadrenia, ktoré som počul. Chápem situáciu, že človek často musí odbiehať zo svojej kancelárie, aj mne sa to stáva. Ale keď niekam denne 5 x volám a riaditeľka vždy „niekam vybehla“, to je až príliš zaujímavé...Poslednýkrát som telefonoval v piatok okolo poludnia. Pani riaditeľka bola prítomná, ale... podľa vyjadrenia jej asistentky, či pracovníčky „ROBÍ NÁSTENKU!!!“Takže aj takéto veci sa dejú na našich ministerstvách. Som znechutený prístupom týchto ľudí k práci, pomaly, ale iste sa začínam stotožňovať s názorom, že nežijem na Slovensku, ale v „banánovej republike“...Zmení sa niekedy táto situácia? Dúfam, že to bude v čo najkratšom čase, snáď sa toho aj dožijem...Týmto pozdravujem všetkých ostatných pracovníkov našich ministerstiev, ktorí si svoju prácu vykonávajú poctivo, čestne, svedomito, s vedomím, že sú tam najmä preto, aby pomohli inštitúciám a tiež nám, obyčajným ľuďom...

Peter Pecuš

Peter Pecuš

Bloger 
  • Počet článkov:  128
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Bývam v prihraničnej dedine na začiatku Bielych Karpát. Najradšej voľný čas trávim na bicykli, na turistických prechádzkach s mojou priateľkou a kamarátmi. Veľmi rád navštevujem slovenské mestá a dediny a spoznávam krásy Slovenska. Zoznam autorových rubrík:  Správa vecí verejnýchSpoločnosť a inéKultúra v regióneRegionálne športové dianiePríbehy zo životaKrátke článočkySúkromné článočkyNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu